0492 - 592455 | keuze 2

Met ingang van 1 januari droppen we als volgt: je laat de bal los op een plaats van je ‘kniehoogte’. Dit is de hoogte van je knie wanneer je rechtop staat; maar je hoeft niet rechtop te staan. De bal moet worden gedropt en tot stilstand komen in de dropzone.

     Site 05a Droppen         

Drop je per ongeluk toch van schouderhoogte, dan moet je opnieuw droppen en wel op de juiste wijze.

Komt de bal tot stilstand buiten de dropzone, dan opnieuw droppen; komt de bal opnieuw tot stilstand buiten de dropzone; dan plaatsen op de plaats waar de bal bij de tweede drop het eerst de grond raakte.

Wanneer krijg je een of meer strafslagen:

  • Speel je de bal als je niet van kniehoogte hebt gedropt: 1 strafslag
  • Speel je de bal na een correcte drop, maar de bal komt tot stilstand buiten de dropzone en je speelt vervolgens de bal: dan speel je van de verkeerde plaats: algemene straf (in strokeplay: 2 strafslagen; in matchplay: verlies van de hole);
    diskwalificatie, indien je door de bal vanaf de verkeerde plaats te spelen een ’aanmerkelijk voordeel’ hebt. Je begaat dan een ‘ernstige overtreding’.

Regel 14.3 en 14.7 behandelen deze regels.

In ‘Hindernissen (1)’ is besproken hoe in het algemeen te handelen als de bal in een waterhindernis terecht komt. Hier bespreken we hoe te handelen op hole 5 van de Old Course.

Old Course, hole 5
Site 05a Hoe hoort het eigenlijk 2Met de afslag landt de bal meestal vóór de waterhindernis. Met de 2e slag speel je de bal over de waterhindernis naar de green. Echter in een aantal gevallen lukt dat niet.
A) Belandt de bal rechtstreeks in de waterhindernis dan drop je de bal volgens de regels vóór de hindernis en met een strafslag speel je de bal alsnog over de hindernis.
B) Soms speel je de bal over de hindernis: hij raakt een van de bomen en belandt alsnog in de waterhindernis.

Hoe te handelen?
De hindernis is een rode hindernis. Je mag dan onderzoeken of zijwaarts ontwijken een mogelijkheid is. Meestal is dit niet het geval. Dan blijven er twee mogelijkheden over:
1. Spelen vanaf een dropzone gebaseerd op de plek waar de vorige slag werd gedaan
2. De hindernis recht naar achteren ontwijken: je bepaalt het punt (P) waar de bal terugstuitend vanaf de boom de grens van de hindernis kruist; vervolgens trek je een lijn vanuit de hole over het punt P terug over de waterhindernis en dropt de bal in de dropzone van deze lijn.
Je krijgt één strafslag.

Speel je de bal dan toch aan de kant waar de bal van de boom in het water is terecht gekomen, dan speel je de bal ‘opzettelijk’ van de verkeerde plaats met een significant voordeel. Je wordt gediskwalificeerd (Regel 1.2a/1).

Waterpartijen zijn ‘hindernissen’; je mag altijd de bal vanuit de hindernis spelen. Je mag de bal spelen zoals hij ligt; er zijn geen extra beperkingen meer omdat de bal in een hindernis ligt.
Gaat dat niet of wil je dat niet, dan mag je met één strafslag de hindernis ontwijken en gebruik maken van een van de specifieke mogelijkheden.

Ontwijken met specifieke mogelijkheden
* Mogelijkheid 1: Spelen vanaf een dropzone gebaseerd op de plek waar de vorige slag werd gedaan.
* Mogelijkheid 2: De hindernis recht naar achter ontwijken; recht naar achter betekent een lijn vanaf de hole door het punt waar de bal de grens van de hindernis heeft gekruist.

Is het een rode hindernis, dan is er een derde mogelijkheid
* Mogelijkheid 3: De hindernis mag zijwaarts ontweken worden: in een dropzone bepaald vanaf het punt waar de bal de grens van de hindernis heeft gekruist; natuurlijk niet dichter bij de hole.

Hole 16 Libellenbaan
Site 07a Hindernissen hole 16Wat betekent dit als je een afslag doet op hole 16 (Libellenbaan, par 3) - de waterpartij van hole 16 is een ‘rode’ hindernis - en de bal landt in het water zonder over het ‘algemeen gebied’ aan de overkant van de waterpartij te zijn gevlogen.
Wat te doen?
* Je mag altijd de hierboven genoemde mogelijkheid 1 benutten: opnieuw afslaan van de afslagplaats.
* Je mag altijd onderzoeken of mogelijkheid 3 een reële optie. Spelen vanuit de dropzone, bepaald vanaf het punt waar de bal de grens van de hindernis kruiste.
* Je mag uiteraard ook mogelijkheid 2 (vanaf een punt op de lijn recht naar achter) onderzoeken. Maar dan moet je rekening houden met het volgende: kruist de bal de grens van de hindernis aan de rechterkant en je trekt dan de lijn vanaf de hole, dan vind je een boom op je lijn.
Het is verleidelijk om de bal dan toch ergens min of meer midden op de fairway te droppen.
Echter: je speelt dan van de verkeerde plaats; je krijgt dan altijd tenminste de algemene straf: 2 strafslagen in strokeplay, verlies van de hole in matchplay.
Als je daarmee bijv. ook een boom wilt ontwijken dan maak je een ‘ernstige overtreding’: dat levert je namelijk een beduidend voordeel op.
Als je dat niet herstelt, word je gediskwalificeerd (Regel 14.7b).

N.B.
Regel 17 regelt hoe te handelen wanneer de bal in een hindernis landt.
Voor de definitie van een dropzone en ‘algemeen gebied’ zie het hoofdstuk ‘Definities’ in de ‘Spelerseditie van de Golfregels’.

Een hindernis is een gebied dat je met één strafslag mag ontwijken wanneer je bal er in ligt. Wat voorheen ‘waterhindernis’ heette, is nu ‘HINDERNIS’ (penalty area).

We onderscheiden twee soorten hindernissen:
een ‘gele hindernis’ en een ‘rode hindernis’; deze worden gekenmerkt door ‘gele’ respectievelijk ‘rode’ paaltjes.

Als voorbeeld hoe te handelen wanneer de bal in een ‘hindernis’ ligt nemen we de waterpartij op hole 11 van de Libellenbaan. Deze waterpartij is aangemerkt als een ‘rode hindernis’.

Situatie 1Site 03a Ontwijken van een hindernis
Van de afslag speel je de bal aan de rechterkant van de hindernis en deze rolt uiteindelijk toch in de hindernis. Je kunt kiezen uit drie mogelijkheden:

  • Je mag zonder straf de bal spelen zoals hij ligt
  • Je mag de hindernis ontwijken met een strafslag door een bal te spelen vanaf de plaats waar de vorige slag is gedaan
  • Je mag de hindernis ontwijken met een strafslag door een referentielijn vast te stellen, die loopt vanaf de hole door het punt waar de bal de grens van de hindernis heeft gekruist. Vanaf een willekeurig punt op deze lijn de moet je binnen een stoklengte droppen.
  • Je mag – omdat het een rode hindernis is – deze met een strafslag ontwijken door als referentiepunt het punt te bepalen waar de bal de grens van de hindernis heeft gekruist en de bal droppen binnen twee stoklengten van dit referentiepunt, maar niet dichter bij de hole.

Situatie 2 
Van de afslag speel je de bal links van de hindernis de bal in de hindernis, waarbij de bal de grens aan de linkerkant van de hindernis kruist. Je kunt dan kiezen uit dezelfde vier mogelijkheden als in situatie 1. Bovendien is er alleen op hole 11 een extra mogelijkheid, namelijk de volgende local rule: “Als de bal het laatst de grens van de rode hindernis kruiste op hole 11 aan de linkerzijde, dan heeft de speler de extra mogelijkheid met bijtelling van een strafslag om de oorspronkelijke of een andere bal te droppen aan de overzijde (de rechterzijde)”.

Situatie 3 
Van de afslag speel je bal over de hindernis, maar de bal rolt terug in de hindernis. Je hebt dan in principe alle vier de mogelijkheden als hierboven omschreven in situatie 1.
Echter, indien je de bal niet kunt droppen binnen twee stoklengten van het punt waar de bal de hindernis heeft gekruist op een plek niet dichter bij de hole, is deze mogelijkheid niet toegestaan.

N.B. Droppen moet vanaf de kniehoogte; doe je dat niet, moet je een strafslag bijtellen !

Regel 17.1 beschrijft de regel voor het ontwijken van een hindernis.
Regel 14.3 beschrijft de wijze van correct droppen



Site 01a Hoe hoort het eigenlijk

SPEELTEMPO EN VOORRANG

1. Speeltempo en aansluiten
Spelers behoren in een vlot speeltempo te spelen. De Gulbergen BV en/of wedstrijdleiding mag richtlijnen voor het speeltempo vastleggen waaraan alle spelers zich moeten houden.

Het is de verantwoordelijkheid van een groep om aansluiting te houden met de groep voor hen. Indien zij een volledige hole afstand verliezen en de groep achter hen ophouden, behoren zij de groep door te laten, ongeacht het aantal spelers in de groep. Als het duidelijk is dat de achteropkomende groep sneller kan spelen, behoort een groep die geen hole afstand heeft verloren die groep door te laten. Het begrip ‘groep’ omvat ook een speler alleen.
De marshal is bevoegd bij langzaam spel een groep één hole te laten overslaan.

2. Klaar staan om te spelen
Spelers behoren klaar te staan om te spelen zodra het hun beurt is om te spelen. Bij het spel op en rond de green behoren zij hun tassen en karren zo neer te zetten dat zij snel van de green naar de volgende afslag kunnen gaan. Wanneer een hole is uitgespeeld, behoren de spelers de green onmiddellijk te verlaten.

3. Bal verloren
Indien een speler meent dat zijn bal misschien verloren is buiten een hindernis of misschien buiten de baan ligt, behoort hij, om tijd te sparen, een provisionele bal te spelen.
Spelers die naar een bal zoeken behoren, zodra het duidelijk wordt dat de bal niet gemakkelijk te vinden is, de spelers in de groep achter hen een teken te geven dat zij doorgelaten worden. Zij behoren niet eerst drie minuten te zoeken voordat ze dit doen. Als de groep eenmaal is doorgelaten, mogen zij zelf pas doorspelen als die groep voorbij en buiten bereik is.

4. Voorrang op de baan
Voorrang op de baan wordt bepaald door het speeltempo van een groep. Een groep die een volle ronde speelt, heeft het recht een groep die een kortere ronde speelt voorbij te gaan. Het begrip ‘groep’ omvat ook een speler alleen.

De caddiemaster en de marshals hebben de bevoegdheid om ‘tweeballen’ samen te voegen tot een groep van vier.